15 lutego 2017

Co będą omawiać na lekcjach uczniowie szkół podstawowych?



Rozporządzenie dotyczące nowej podstawy programowej dla szkół podstawowych zostało podpisane i wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 roku.

Wraz z rozporządzeniem pojawiła się nowa, ale zmieniona w niewielkim stopniu, lista lektur.
Moim zdaniem dokonano kosmetycznych zmian.
 
Jestem ciekawa jakie jest Wasze zdanie na temat propozycji lektur dla uczniów szkół podstawowych. 

A może zdradzicie jaka była Wasza ulubiona lektura szkolna?

 
Poniżej lista książek obowiązkowych oraz uzupełniających.

Klasy I-III

“Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,

“Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,

wiersze ze zbioru “Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,

“Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,

“Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,

“Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Fraczek,

“Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,

“Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,

“Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,

“Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,

“Karolcia” Marii Krueger,

“Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,

“Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,

“Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,

“Asiunia” Joanny Papuzińskiej,

“Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,

“O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,

“Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,

“Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,

“Wiersze dla dzieci” Tuwima,

“O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,

“Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,

“Afryka Kazika”

“Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego. 


Klasy IV-VI
Lektury obowiązkowe:

“Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,

Komiks “Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,

“Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,

“Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,

Wybrane bajki Ignacego Krasickiego,

“Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,

“Powrót taty”, “Pani Twardowska”,

“Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza, “

Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,

“Katarynka” Bolesława Prusa, “W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,

“Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,

“W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza

“Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego.

Wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),

Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),

Wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),

Wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym “Kopciuszek” Charlesa Perraulta i “Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),

Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego

Pieśni i piosenki patriotyczne. 


Lektury uzupełniające:

“Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,

“Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,

“Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,

“Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,

“Skarb Troi” Olafa Fritsche,

“Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,

“Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,

“Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,

“Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,

“Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema,

Wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,

“Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki,

“Winnetou” Karola Maya,

“Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,

Wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz,

“Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,

“Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,

“Biały Mustang” Sat-Okha,

“Janko Muzykant” Sienkiewicza,

Wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,

“Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,

Wybrane pozycje z serii “Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)

Lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela. 




Klasy VII-VIII
Lektury obowiązkowe:

“Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,

“Zemsta” Aleksandra Fredry,

wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,

“Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,

“Żona modna” Ignacego Krasickiego,

“Reduta Ordona”, “Śmierć Pułkownika”, “Świtezianka”, II część “Dziadów”, wybrany utwór z cyklu “Sonety krymskie”, “Pan Tadeusz” (całość) Adama Mickiewicza,

“Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,

“Quo vadis” i “Latarnik” Henryka Sienkiewicza,

“Balladyna” Juliusza Słowackiego,

“Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego,

“Artysta” Sławomira Mrożka,

“Ziele na kraterze” (fragmenty), “Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,

Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
 

Lektury uzupełniające:

“Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,

Wybrana powieść kryminalna Agathy Christie,

“Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,

“Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,

“Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,

“Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,

“Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,

“Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza, “Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,

“Monte Cassino” (fragmenty) Melchiora Wańkowicza,

“Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej

Lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.

6 komentarzy:

  1. U nas na tapecie Plastusiowy pamiętnik, ale na nowej liście lektur go nie widzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj czytało się... Niektóre z nich wprost uwielbiałam.
    I przyznam z chęcią, że wróciłabym do nich. :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Od września mój syn idzie do pierwszej klasy, ale lubi się uczyć, więc bardzo mnie to cieszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniały czas, warto dobrze go wykorzystać, bo w przyszłości zaprocentuje :)

      Usuń
    2. Pamiętam niektóre z tych lektur.

      Usuń